Odstávka e-shopu: Jak (ne)zavřít eshop na 14 dní a udržet zákazníky spokojené

Příležitostně se může stát, že budete muset svůj eshop dočasně uzavřít – ať už kvůli dovolené, technickým problémům, přírodním živlům nebo jiným nepředvídatelným událostem. Dočasné pozastavení eshopu je někdy nezbytné, ale je důležité zákazníky informovat o situaci a vyhnout se tak zbytečným reklamacím a nespokojenosti.

Jak ale eshop správně pozastavit, aby to pro vaše podnikání mělo co nejmenší následky? Připravili jsme pro vás návod krok za krokem (napsáno na míru pro platformu Shoptet, ale platí i obecně).

Co vás čeká v tomto článku:


Infolišta s upozorněním

Prvním krokem je informovat návštěvníky o aktuální situaci prostřednictvím viditelné infolišty. Tato lišta se zobrazuje na vrchu stránky nebo vlevo dole (záleží na šabloně, úpravách…) a dává každému zákazníkovi jasně najevo, že eshop bude dočasně mimo provoz. Text v této liště můžete nastavit v sekci Vzhled a obsah – Editor – Další nastavení – Informační proužek.

Jak na to? V sekci Další nastavení najdete možnost Informační proužek, kde můžete lištu upravit podle svých potřeb. Doporučujeme jednoduchý, ale výrazný text ve stylu: „Z důvodu dovolené bude eshop uzavřen do 1.10.2024. Omlouváme se za komplikace.“

Tuto infolištu byste měli mít aktivovanou během celé doby, kdy bude eshop mimo provoz. Ideální je také barevné odlišení – červená barva upozorní zákazníky na důležitou zprávu. Nejlepší čas na aktivaci lišty je okamžitě po rozhodnutí o dočasném uzavření obchodu.

TIP: V okně informačního proužku není možné text upravit vzhledově. Napište ho nejdříve o něco níže v části Upozornění v košíku, kde můžete písmo zvětšit, udělat tučné, barevné apod. Jakmile budete spokojení s úpravou, zvolte v editoru Nástroje – Zdrojový kód, zkopírujte kód a vložte ho do pole Textový obsah v sekci Informační proužek.

Příklad naformátovaného textu:

<div class="flex-shrink-0 flex flex-col relative items-end">&nbsp;</div>
<div class="group/conversation-turn relative flex w-full min-w-0 flex-col agent-turn">
    <span style="font-size: 12pt;">
        &nbsp;Z důvodu dovolené bude eshop <strong>uzavřen do 1.10.2024</strong>. Dodávky plánujeme <strong>obnovit od 1.10.2024</strong>.
        <span style="color: #ff6600;"><strong>Děkujeme za vaše pochopení a za vaši podporu!</strong></span><br />
    </span>
</div>

Změna dostupnosti produktů

Aby zákazníci věděli, že aktuálně nejste schopni expedovat zboží, je nutné změnit dostupnost produktů. Místo klasického „Skladem“ nastavte dostupnost například na „DOČASNĚ UZAVŘENO – Expedice od 1.10.2024“. To provedete v sekci Nastavení – Produkty – Dostupnosti, kde přejmenujete stávající dostupnosti.

Dále je dobré upravit také dodací lhůty (na té samé stránce, dva sloupce napravo od dostupností). Doručení v hodinách prodlužte např. na 336 hodin (což odpovídá zhruba 14 dnům), a každý den můžete odebrat 24 hodin, abyste dodací lhůty neustále aktualizovali podle reálné situace.

Změnu dostupnosti je dobré provést co nejdříve po rozhodnutí o uzavření. Tím předejdete nepříjemným překvapením a snížíte počet reklamací na minimum.


Podmíněný vstup na eshop

Další důležitou funkcí je upozornění, že všechny objednávky budou expedovány až po znovuotevření eshopu. Nastavte vstup na eshop tak, aby návštěvníci museli souhlasit s tím, že zboží bude odesláno až po určitém datu.

Tuto funkci nastavíte v sekci Nastavení – Administrace – Zabezpečení obchodu. Zde zvolíte možnost Upozornění, které se zobrazí při vstupu na stránku. Můžete napsat například: „Chápu, že eshop je dočasně uzavřen. Souhlasím s tím, že expedice bude obnovena od 3.1.2025.“


Nastavení automatických e-mailů

Automatické e-maily jsou dalším krokem, který by neměl být opomenut. V sekci Nastavení – Emaily – Automatické zasílání – Systémové akce – Oznámení o objednávce zákazníkovi – Editovat šablonu upravte text, který se zasílá zákazníkům po přijetí objednávky. Můžete přidat větu: „Z důvodu dočasného uzavření eshopu / Vánoc / Velikonoc / dovolené bude vaše objednávka odeslána až 3.1.2025.“


Upozornění v košíku

Upozornění na delší dobu dodání by mělo být viditelné i v nákupním košíku. V editoru webu, konkrétně v sekci Vzhled a obsah – Editor – Další nastavení – Upozornění v košíku, upravte text tak, aby zákazníci byli informováni o zpoždění objednávek. Červeně zvýrazněte informaci: „Expedice objednávek bude obnovena 3.1.2025.“

Proč červeně? Protože tato barva přitahuje pozornost a zajišťuje, že si tuto zprávu zákazníci přečtou. Snížíte tím počet nespokojených zákazníků a nejasností ohledně termínu dodání. Ale dejte si barvu takovou, která Vám bude vyhovovat a zároveň zaujme.


Povinné zaškrtávátko před odesláním objednávky

Dalším účinným způsobem, jak upozornit na uzavření eshopu, je povinné zaškrtávátko. Naleznete ho (v Shoptetu) zde: Nastavení – Administrace – Zabezpečení obchodu – Nastavení souhlasů.

Klikněte na Přidat souhlas, vyberte variantu souhlasu Povinné zaškrtávátko, v sekci Zobrazení souhlasu zatrhněte Objednávka a do Znění souhlasu napište například:

„Tímto souhlasím s tím, že má objednávka bude z důvodu dočasného uzavření eshopu odeslána až 1.10.2024.“

A dejte Uložit a odejít. Nyní budou muset zákazníci muset zakliknout, že souhlasí s pozdním odesláním. Výhodou je, že tento souhlas se ukládá k objednávce a vy budete moci kdykoli zákazníkovi dokázat, že pozdní odeslání odsouhlasil. Najdete to v detailu objednávky v záložce Historie – spolu s datem a přesným časem souhlasu. Připravte se ale na to, že ani toto opatření nebude u některých stačit.


SEO strategie při uzavření eshopu

Mnoho majitelů eshopů se obává, že uzavřením obchodu přijdou o své pozice ve vyhledávání. Pravdou ale je, že pokud eshop správně nastavíte, nemusíte se toho bát. Udržujte web aktivní pomocí infolišty, aktualizovaných dostupností produktů a pravidelné aktualizace obsahu.

Google ocení, že informujete zákazníky o aktuální situaci. Je to známka důvěryhodnosti, kterou vyhledávače pozitivně hodnotí. Důležité je také zajistit, aby váš eshop zůstal indexován i během uzavření.

Z technického hlediska doporučujeme neodstraňovat stránky produktů, i když je momentálně neprodáváte. Místo toho měňte pouze jejich dostupnost a dodací lhůty. Také doporučujeme přidávat blogové příspěvky nebo aktuality o situaci, abyste eshop udrželi v očích Google aktivní. Ty lze naplánovat i předem.


Shrnutí

Při dočasném uzavření eshopu je klíčové rychle reagovat a přizpůsobit chod eshopu novým podmínkám. Využijte infolištu, aktualizujte dostupnosti produktů a nezapomeňte zákazníkům poskytnout jasné informace o zpoždění v každém kroku nákupního procesu. Dále připravte automatické emaily a upozornění v košíku, aby bylo vše maximálně transparentní.

Správně provedené uzavření eshopu vás nepoškodí ani v očích vyhledávačů, pokud budete eshop udržovat aktivní pomocí informací a aktualizací. Tak se vyhnete poklesu pozic ve vyhledávání a zachováte důvěru zákazníků.

Nezapomeňte po návratu zase vše odebrat.



Chcete s nastavením pomoci? Napište nám!